Doet u dit wel?
Dan is het aannemelijk dat u vroeg of laat het loodje legt door gebrek aan leadgeneratie. Het is dus belangrijk dat u zelf op zoekt gaat om een afspraak of gesprek te genereren door ondersteuning van telemarketing. Dit kan door middel van koude telefonische acquisitie, bijvoorbeeld door particulieren te bellen en hen producten aan te bieden. Social media kan goed zorgen voor nieuwe prospects. Je wilt graag online sales genereren.
Richt u zich meer op de zakelijke markt?
Dan heeft het natuurlijk geen nut om telefonische contact te zoeken met particulieren. In dat geval kunt u B2B telemarketing inzetten voor ondersteuning om aan leads te komen. Hiermee biedt u telefonisch uw producten en/of diensten B2B aan. Maar hoe gaat deze B2B werkwijze eigenlijk in zijn werk? U leest meer over telemarketing in onderstaande tekst.
Wat is B2B telemarketing precies?
Bent u nog niet bekend met deze B2B werkwijze? Dan heeft het lezen van de intro hierboven mogelijk uw interesse gewekt. Maar wat is deze vorm van telefonische acquisitie eigenlijk? Hier maakt u contact met ondernemingen die voor u interessant kunnen zijn als klant. Dit gebeurt niet door de zaken fysiek te bezoeken voor een afspraak, maar door ze telefonisch te benaderen. We spreken in dit geval dus ook wel van koude telefonische acquisitie. Er is immer geen link tussen uw onderneming en het business dat u contacteert. Indien er wel een directe link is, spreken we van
warme acquisitie. Hier is echter vrijwel nooit sprake van. Vaak gebruikt u hiervoor een lijst waarop de contactgegevens van verschillende interessante bedrijven staan. U gebruikt deze leads om één voor één contact te maken om hen een aanbod te doen. De B2B werkwijze vindt geheel telefonisch plaats.
Verzamel bedrijfsgegevens voor telemarketing
Vandaag de dag zijn de contactgegevens van bedrijven makkelijk te vinden. Vroeger moest u voor leads nog door de telefoongids bladeren voor ondersteuning, maar tegenwoordig staat alles op het internet. Het is dus niet lastig meer om telemarketing toe te passen. U zoekt online simpelweg op de naam van het handelsonderneming en de kans is groot dat er direct B2b leads, zoals een telefoonnummer, verschijnen. Hierdoor kunt u direct B2B leads gebruiken om contact te maken. Er zijn zelfs websites die de B2B leads van bedrijven verzameld hebben en deze te koop aanbieden. Deze data kost u inderdaad geld, maar deze ondersteuning levert u ook ontzettend veel tijd op. U krijgt namelijk een lijst met namen en telefoonnummers tijdens een afspraak. Deze leads hoeft u zelf dus niet meer samen te stellen, waardoor u meer tijd krijgt om B2B diensten met hoge kwaliteit aan te bieden. Hierdoor kunt u als telemarketeer meer tijd besteden aan telemarketing.
Lijst klaar voor telemarketing? Bellen maar voor een afspraak naar onze B2B diensten!
Heeft u een lijst opgesteld of aangeschaft? Dan moet u deze leads gebruiken om ongetwijfeld direct te beginnen met B2B telemarketing. Aarzel niet om contact te maken. Waarschijnlijk denkt u dat het niet zo lastig is om als telemarketeer een begin te maken. U pakt simpelweg de telefoon en belt het firma dat bovenaan de lijst staat. Was het echter maar zo simpel. Het is namelijk een vak apart om makkelijk sales te genereren en u moet het wel in de vingers hebben. Wanneer u niet getraind bent, is de kans groot dat u er niet in slaagt u producten telefonisch aan de man te brengen. Waarom niet? Omdat u een onbekende bent voor het organisatie dat u per telefoon contacteert. En u moet niet denken dat een onderneming direct maar een product of dienst afneemt bij een voor hen onbekende bedrijf. U moet dus een behoorlijk goed verkooppraatje in huis hebben. Is dit niet het geval? Dan is de kans bijzonder klein dat u B2B contact succes heeft. Telefonisch is het niet makkelijk om aan leads te komen of zelfs kwaliteit en ondersteuning aan te bieden.
Tips om B2B telemarketing te laten slagen
U verwacht natuurlijk wel een succes. Om dit te realiseren, is het zaak dat u hier de nodige aandacht aan besteed. Dit kunt u allereerst doen door zelf een training of scholing te volgen. U kunt ook (een aantal van) uw personeelsleden naar zo’n training sturen om de basis van B2B te leren. Niet iedereen kan zich de kosten voor een dergelijke training echter veroorloven. Wilt u het eerst proberen zonder training? Dan kunt u ongetwijfeld wel een aantal B2B tips gebruiken. Allereerst is het belangrijk dat u zich professioneel opstelt wanneer u contact opneemt met een handelszaak. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want waarschijnlijk wilt u voornamelijk vriendelijk overkomen. Uit ervaring weten wij echter dat dit vaak averechts werkt. Met een professionele houding boekt u sneller succes. Zorg er daarnaast altijd voor dat u het gesprek goed voorbereid heeft. Start bijvoorbeeld altijd met een sterke opening en vraag vervolgens of u hier een aantal vragen over mag stellen. Heeft het handelszaak dat u gebeld heeft geen interesse in het product of de dienst die u verkoopt? Respecteer deze keuze dan te allen tijde. Bij telemarketing krijgt u regelmatig met teleurstellingen te maken. Bent u teleurgesteld door een onderneming? Ga dan niet bij de pakken neerzitten. Bedenk in dat geval dat er bij jouw leads nog genoeg andere vissen in de zee zwemmen en ga verder met het volgende onderneming op uw lijstje.
Laat telemarketing door een extern onderneming uitvoeren
Het is u inmiddels vast duidelijk geworden dat telemarketing niet iets is waar u te makkelijk over moet denken. Sommige bedrijven doen dit wel. De kans is groot dat in dat geval niet succesvol is. Dit wilt u ongetwijfeld voorkomen. Heeft u reeds geprobeerd zelf een B2B online begin te maken? Of lijkt het u gewoon niet verstandig om er zelf mee te starten? Dan betekent dit niet dat u deze vorm van telefonische acquisitie ook helemaal niet toe kunt passen. Er zijn namelijk kwalitatieve bedrijven die gespecialiseerd zijn in leads genereren en telefonisch verkoop. Indien u nieuwe bedrijven toch wilt benaderen met juiste telemarketing mogelijkheden, kunt u in zee gaan met zo’n handelshuis. Alle afspraken brengen inderdaad kosten met zich mee, maar zorgen rond kwalitatieve B2B telemarketing worden u zodoende wel ontnomen. Bovendien mag u ervan uitgaan dat de kwalitatieve telemarketing zodoende een succes wordt. Het specialistische organisatie weet namelijk precies hoe zij kwalitatieve werk moeten leveren en juiste leads gebruiken. De kans is dus groot dat u nieuwe klanten krijgt door het B2B werk uit te besteden voor leads ondersteuning!